این فایل در سایت های دیگر با قیمت های بالاتری به فروش می رسد.
وظایف معاون فنی هنرستان
شاغل اين پست با رعايت موازين شرعي واسلامي ومطابق مقررات اداري و مالي تحت نظارت رئيس هنرستان عهده دار انجام وظايف محوله زير خواهد بود:
_رعايت اصول وموازين اسلامي در انجام وظايف محوله.
_همكاري با رئيس هنرستان وحضور به موقع در محل كار. _همكاري در امور پرورشي هنرستان.
_نظارت بر امور دفتري واداري و مراقبت در حسن انجام مربوط به ارسال ومرسلات هنرستان.
_حضور در هنرستان قبل از شروع ساعت كار و رسيدگي ونظارت بر کلاسها.
_انجام تمامي امور اداري هنرستان در غياب رئيس هنرستان با رعايت مقررات مربوط وبر اساس اختيارات تفويض شده.
_سعي در تزكيه والگو سازي خويش و اسوه شدن براي هنر جويان و هنر آموزان و رعايت اصول اسلامي در رابطه با راهنمايي، ارشاد و تشويق هنر جويان.
_اقدام به تهيه وتنظيم برنامه امتحاني بر اساس آيين نامههای مصوب وبا نظر و همكاري هنر آموز آموزش عملي ومراقبت در حسن اجراي برنامه امتحاني وتهيه صورتجلسات مربوط و گزارش به رئيس هنرستان.
_همكاري در انجام امور امتحانات با هنر آموز مربوط.
_نظارت بر ثبت نام هنر جويان در غياب رئيس هنرستان برابر بخشنا مههای صادره. _مطلع نمودن تمامي از بخشنامهها و دستورعملهاي مربوط به طرق مقتضي.
_اقدام به تهيه وتنظيم برنامه هفتگي با رعايت اظهار نظر هنرآموز آموزش عملي.
_رسيدگي به ورود و خروج هنرجويان و ثبت غیبتهای آنان در مخصوص و بررسي علت غيبت آنها. _اقدام به ارسال گزارش هنرجويان براي اولياي آنان بلافاصله.
_مراقبت درمورد ثبت نمرات در فهرست مربوط وكارنامه هاي اصلي و دفتر امتحانات ورايانه.
_نظارت بر امور مربوط به بايگاني هنرستان و معرفي هنرجويان سال آخر براي امتحانات نهايي طبق آيين نامههای ذيربط.
_نظارت بر امر بهداشت و دستشويي وكلاسهاو...
_رسيدگي به وضع رفتاري هنرجويان در محيط هنرستان وعند اللزوم خارج ازهنرستان.
_اقدام به تشكيل به موقع کلاسها و کارگاهها.
_اطلاع حضوري و كتبي در مورد رفتار و پيشرفت هنر جويان به والدين _پاسخگويي به مراجعين و اوليا هنر جويان.
_نظارت بر كار سرايدار ونگهبان و بازديدهاي مرتب از ساختمانها از نظر اطمينان از ايمني ساختمان، نظافت ساختمانهای آموزشي و آزمایشگاهها وساير تأسيسات در صورت لزوم و اقدام مقتضي در رفع اشكالات موجود.
_تهيه پيش نويس مكاتبات مربوطه، گزارشها و نظارت بر تهيه آمارهاي ارسالي وغيره _انجام ساير امور ارجاعي مربوط در صورت لزوم.
الف) تشکیل جلسات متعددکاری با کارشناسان آموزشهای مختلف و تبعین سیاستهای کاری وراهبردی در جهت افزایش سطح کیفی و کمی آموزش در طول سالیان گذشته
ب) کسب رتبههای برتر از نظر ارزیابی عملکرد گروههای آموزشی متوسطه دوم و سوم –– آموزش فنی و حرفه ای و کاردانش در طی سالیان متمادی
ج) تشکیل جلسات کارگاهی و تخصصی به تفکیک مقطع، جنسیت و به طور جداگانه برای مدیران مقاطع مختلف مجتمعهای آموزش و ارائه راهکارهای اجرایی و عملیاتی به نحوی که منجر به نتیجهی مطلوب گردد. (هر 45 روز یکبار)
د) حضور در جلسات شورای دبیران در مدارس دوم و سوم هنرستانها و ارائه راهکارهای آموزشی و نقد و بررسی مسائل آموزش و کاری دبیران و بازخورد نتایج شورای دبیران به سایر دبیران مدارس
ه ) تشکیل و برگزاری جلسات آموزشی و توجیهی ویژه دانش آموزان سال سوم شرکت کننده در امتحانات نهایی و دانش آموزان سال چهارم شرکت کننده در کنکور سراسری سال آتی در طی سنوات گذشته در زمینههای ذیل که منتج به نتایج بسیاری مطلوبی در خصوص ارتقای نمرهی کتبی دانش آموزان در دروس نهایی و آمادگی دفاعی بیشتر برای شرکت در کنکور سراسری شده است: (اختصاص 3 الی 4 ساعت به هر واحد اموزشی در طول دو ماه)
- اعلام شرایط فارغ التحصیلی دانش آموزان – نمرات مستمر اول و دوم و پایانی اول و تأثیر آن در نمرهی سالیانه و فارغ التحصیل شدن دانش آموزان و همچنین معدل کتبی سال سوم دانش آموزان و تاثیرات مثبت آن برای قبولی در کنکور سال بعد
-برگزاری امتحان مجازی از دانش آموزان سال سوم در دروس نهایی به گونه ای که به مدت 15 دقیقه شرایط حوزههای برگزاری برای دانش آموزان بازسازی شده و از زمان ورود به حوزهی اجرا تا زمان بررسی اعتراضات و ثبت نمرات در سامانه ساهت و سازمان سنجش و آموزش کشورتمامی موارد به صورت زنده به تصویر کشیده میشود و همین امر باعث میگردد که اضطراب و ترس ناشی از شرکت در امتحانات نهایی کاهش یافته و اطلاعات دانش آموزان بیشتر شود
-آشنا نمودن دانش آموزان با سؤالات امتحانات نهایی نوبت هاو سنوات گذشته و نیز آشنایی آنان با سؤالات مفهومی دروس نهایی و همچنین نحوهی پاسخگویی به سؤالات در دروس کتبی با معرفی سایت معاونت آموزش متوسطه استان کرمانشاه و نیز مرکز آموزش سنجش کشور و همچنین تحویل CD سؤالات و پاسخهای نهایی 23 دورهی گذشته به مدیران جهت تکثیر و توزیع بین دانش آموزان
- از سال 1387 تاکنون هر ساله گزارش درصد قبولی دانش آموزان انجام گرفته و پس از تجزیه و تحلیل گزارشات، نتیجهی کار هر آموزشگاه در اختیار مدارس قرار گرفته و همچنین در ایام سازمان دهی دبیران درصد قبولی دبیران در هر درس و آموزشگاه مربوط به خود در اختیار آنان قرار میگیرد که همین امر تأثیر بسیار مطلوبی بر دبیران برای انجام کار بیشتر گذاشته است.
- حضور و شرکت در جلسات سرگروهها و گرو. ه های آموزشی متوسطه دوم و سوم و ارائه راهکارهای لازم در جهت ارتقای کیفی و کمی آموزش
ضمناً شمه ای از فعالیتها و برنامهها و راهکارها و چالشها مجموعههای کاری در آموزشهای متوسطه اول –دوم –فنی حرفه ای و گروههای آموزشی نیز پیوست میباشد.
1-کاهش 60 درصدی ساعات گروههای آموزشی وتأخیر در اعلام افزایش ساعات به گروههای آموزشی جهت بکار گیری اعضاء- از آنجا که بکارگیری نیروهای توانمند علمی و دارای مقبولیت در بین همکاران از شاخصهای انتخاب همکاران میباشد لذا به کارگیری نیروهای دارای کسر ساعت موظف که عموماً فاقد این امتیازات میباشند موجب اختلال در عملکرد گروههای آموزشی و جایگاه علمی آن شده است که نیاز به بازبینی مجدد دارد.
2- عدم دستور العمل قابل استفاده و شفاف در خصوص منابع مالی گروههای آموزشی (از آنجا که عملیاتی نمودن هر برنامه کیفی نیاز به حمایتهای به موقع مالی دارد عملاً این مهم امکان پذیر نمیباشد.) از طرفی با توجه به اینکه برنامه عملیاتی سالانه گروههای آموزشی با شروع سال تحصیلی قابلیت اجرایی دارد. لذا توصیه میگردد اعتبارات برنامهها از ابتدای سال در اختیار این کارشناسی قرار گیرد. ضمناً با وجود گذشت سه ماه از سال تحصیلی تاکنون هیچگونه ابلاغ اعتباری دریافت نشده است لذا شایسته و ضروری است که تدابیری اتخاذ گردد که بودجه ای مشخص و مستقیم در راستای ارتقاء کیفیت برنامههای گروههای آموزشی در اختیار این کارشناسی قرارگیرد و یا واحدهای آموزشی ملزم به همکاری با گروههای آموزشی در راستای تحقق اهداف مورد نظر که اثربخش آن متوجه واحدهای آموزشی خواهد بود باشد.)
3-با توجه به اهمیت زمان در برنامه ریزی مناسب جهت اجرای مطلوب برنامهها و از طرفی عدم وجود امکانات اتوماسیون در پژوهشکده و گاهاً عدم ارسال به موقع برخی بخشنامهها موجبات ناهماهنگی در اجرای مناسب برنامهها گردیده است. لذا شایسته است ترتیبی اتخاذ گردد که اطلاع رسانی اجرای برنامهها به ویژه برنامههای دبیرخانهها در زمان مقرر صورت گیرد
4-اختصاص سهمیه بیشتر به تعداد برگزیدگان مسابقات علمی، آزمایشگاهی و کارگاهی نواحی و شهرستانهای بزرگ با توجه به گستردگی و فراوانی مدارس ناحیه 3 در مقایسه با سایر نواحی، شهرستانها و مناطق استان متاسفانه سهمیه ای برابر برای آنها لحاظ میگردد که موجبات نارضایتی مدارس این ناحیه را فراهم نموده است. لذا شایسته است اختصاص سهمیه متناسب با گستردگی نواحی و مناطق در دستور کار قرار گیرد.
5-با توجه به فراوانی وگستره کمی ناحیه 3 در مقایسه با دیگر نواحی و مناطق، متأسفانه تفاوت چندانی در تخصیص ساعات گروههای آموزشی و اعتبارات موجود مشاهده نمیگردد.
6-از آنجا که یکی از دغدغههای همکاران گروههای آموزشی، نامشخص بودن وضعیت ساعات آنها در گروههای آموزشی میباشد به همین دلیل پیشنهاد میگردد سازماندهی همکاران که در طول یکسال تحصیلی از کارنامه درخشان و موفقی برخوردار بودهاند به صورت سه ساله و با افزایش ساعت اعمال گردد.
7- با توجه به تراکم بالا و حجم گسترده فعالیتهای گروههای آموزشی، پیشنهاد میگردد اموری همچون توزیع دفترچههای نوروزی، CD های گویا، نرم افزارهای آموزشی و... به دوایر دیگر واگذار گردد.
8-نداشتن قدرت و ضمانت اجرایی گروههای آموزشی در برخورد با نیروهای ناکارآمد آموزشی که پیشنهاد میگردد هر ساله در بررسی امتیازات دبیران در هنگام سازماندهی، با اختصاص یک بند به گروههای آموزشیتاثیر نظرات سرگروههای درسی اعمال گردد.
9-به روز نبودن برخی همکاران و عدم مطالعهی آنان در مباحث تخصصی (برای رفع این مشکل میتوان اقداماتی همچون برگزاری کلاسهای ضمن خدمت، غنی کردن کتابخانههای مدارس، برگزاری مسابقات علمی و کتابخوانی ویژه دبیران با ارائهی تشویقات مناسب و اشتراک نشریات عمومی و تخصصی از طرف مدارس اقدام نمود.)
10-وجود دبیران غیرمرتبط که به مشکلاتی همچون عدم آگاهی از روشهای تدریس دروس تخصصی، عدم بازدهی کافی در دروس نهایی، عدم ارزشیابی صحیح از دانش آموزان و در نهایت رکود و افت تحصیلی منجر میشود ضروری است به طور جدی ممانعت گردد.
11- عدم وجود نرم افزارهای جدید و به روز و متناسب با دروس تغییر یافته در مدارس که مشکلی بسیار قابل توجه است که ضروری است در این زمینه اقدام لازم صورت گیرد. ضمناً محتوای CD های گویا و دیگر نرم افزارهای آموزشی که به دستور اداره کل در مدارس توزیع گردیده است چندان رضایتبخش نمیباشد و بهتر است قبل از توزیع نرم افزارهای آموزشی در سطح نواحی و مناطق توسط سرگروههای درسی اداره کل بررسی و تأیید گردد. (به عنوان نمونه محتوای CD کتاب جدید التالیف حسابان مربوط به کتاب چاپ قدیم میباشد)
12-حجم زیاد دروسی همچون ریاضی و زبان و ادبیات فارسی و عدم تناسب آن با زمان تدریس که با کم کردن حجم دروس و حذف مطالب غیرضروری میتوان این مشکل را رفع کرد.
13-عدم مشارکت سرگروههای درسی در تصمیم سازی ها و تصمیم گیریهای آموزشی که پیشنهاد میگردد کمیتههای برنامه ریزی اداری به تناسب موضوع جلسات از مشارکت و هم اندیشی سرگروههای درسی که در عرصه آموزش تجارب ارزنده ای دارند بهره کافی به عمل آورند.