یکی ازمهمترین واساسی ترین سوالاتی که درذهن کارشناسان ومعلم های واقعی نقش بسته اس،آن است.که چگونه می توان مفاهیم آموزشی را درذهن مخاطبین نهادینه کرد وهریک ازآنان به فراخور تجربه وحوصله خود راه حلی رابرای برون رفت از چالش پیش رو پیشنهاد می کنند. ازجمله ،موضوعاتی که مطرح می شود مساله نقش تکنولوژی آموزشی درتسهیل آموزش هاست. این گونه معلمان از برنامه ها ووسایل کمک آموزشی بیشتر ازاز همکاران خود استفاده می کنندو اغلب خود مبادرت به ساختن ابزارها ووسایل کمک آموزشی می نمایند.چنین معلمانی قادرند ازکمترین امکانات بیشترین بهره برداری ها را بنمایند با توجه به مطالب ذکرشده بنده نیز برای علاقه مند نمودن دانش آموزان به درس علومتجربی سعی نموده ام که ازروش سخنرانی ومتکلم وحده بودن در کلاس خارج شده واز وسایل کمک آموزشی وتدوین مطالب علوم تجربی به صورت powerpoint و فیلم آموزشی و انواع روش های مشارکتی استفاده نموده وکلاس فعال وبا نشاط داشته باشم تا دانش آموزان با میل ورغبت بیشتری در کلاس درس حاضر شوند.
آنچه که باید در تدریس مورد توجه قرار گیرد چگونگی یک تعامل مؤثر بین معلم و شاگرد است این تعامل باید دارای جذابیت و هدف باشد و دانش آموزان بتوانند در آن تعامل نقش فعال ایفا کنند و بتوانند از این تعامل در محیط اجتماعی خود بهره ببرند این تعامل باید قدرت تفکر را درآنها بیدارکند. و دانستنی های آنها را سازمان دهی کند. دراین تعامل باید به عوامل مؤثر یادگیری توجه شود دانش آموز باید آمادگی داشته باشد انگیزه و هدف داشته باشد و این انگیزه و هدف در او تقویت گردد. در این تعامل باید محیط یادگیری غنی باشد و روش های تعامل یکنواخت و خسته کننده نباشد.در این تعامل باید به کنش های تدریس توجه شود باید به محرک های یادگیری، اطلاعات و نحوه ی پردازش آن توجه گردد. باید اطلاعات جدید و قدیم مکمل هم باشند و دانش آموز بتواند آنها را کاربردی کند یا به موارددیگر انتقال دهد. تدریس خوب از طریق ارتباط خوب انجام می گیرد هر چه ارتباط گرم، هدفدارتر و علمی تر باشد نتیجه ی مؤثرتری نیز بر روند تدریس خواهد داشت در روند تدریس باید به برنامه های آموزشی توجه نمود وآنهارا بررسی و آزمایش کرد باید تجربیات موفق را دراین برنامه ها گنجاند ودرتبیین برنامه نباید یک جانبه عمل نمود باید به همه نیازها توجه کرد
چگونه یک معلم خوب باشیم و کلاس جذاب تری داشته باشیم
هر معلمی با بالارفتن تجربه اش پی خواهد برد که باید به برخی کارهای ضروری در کلاس درس توجه نماید بعضی اعمال را نبایدانجام دهد، وخودرا درکلاس برای دقایقی به جای شاگردان فرض نماید.تجربه نشان داده معلمانی که در کلاس درس فعالیت و تحرک بیشتری داشته ، به شغل خود علاقه و عشق می ورزند ، هدف های متنوعی دارند ، درگیری ها و جنگ اعصاب کمتری داشته باشند ، دیر تر از دیگران فرسوده و شکسته خواهند شد و همیشه به عنوان فردی شاداب و با نشاط و موفق در شغل خود نزد دیگران شناخته شده اند . در زیر به صورت خلاصه ، کارهایی که معمولا" در کلاس درس باعث جلب توجه دانش آموزان ، علاقمندی به درس و معلم و نشاط آنان میشود و برگفته از تجارب شخصی است ، ذکر می گردد .