فایل ورد قابل ویرایش
چکيده
اين مقاله اشاره ميکند که نارضايتي از سيستمهاي مديريت دانش بازتاب مشکلات اساسي از جمله نقص تحليل سيستم هاست. طيفي از نرم افزارهايي که بعنوان سيستمهاي مديريت دانش عرضه شده اند مورد بررسي قرار گرفته و استدلال ميشود که بيشتر آنها بواقع ابزارهاي مديريت اطلاعات هستند که هرگز براي برآوردن نيازهاي سازمانهاي معروف به سازمانهاي يادگيرنده طراحي نشده اند. در خاتمه نتيجه گيري ميشود که خطر توسعه هاي تکنولوژيکي کاملا” در اين حيطه محسوس است که در آن دريافت نادرست تئوريها بطور مداوم رخ ميدهد و رهيافت کلي براي سرمايه فکري سازمان جانشنين رهيافت بالا به پايين طراحي سيستمهاي سنتي ميشود.
مقدمه
مديريت دانش در شکل کنوني اش تقريبا” يک دهه با ما بوده است و تاکنون بيش از آني عمر کرده است که بگوييم تبي زودگذر است. گرچه در کنار ادعاهاي بزرگي که براي مديريت دانش و سيستمهاي مديريت دانش اظهار شده، برخي نارضايتي ها نيز مبني بر اينکه سيستمها هميشه با نيازها منطبق نيستند، وجود داشته است. اين مسأله تا حدي بايد قابل انتظار باشد. در کنفرانس ۲۰۰۴ آليا[۳] گارتنر باب هيوارد[۴] ادعا کرد که فن آوريهاي جديد چرخه محبوبيت[۵] را طي ميکنند. در ابتدا فن آوري راه ميافتد و استفاده از آن در پروژه ها افزايش مي يابد بعد واقعيت خودش را نشان ميدهد و با توجه به اين نكته كه فنآوري مورد نظر در زمان اوج خود نميتواند پاسخگوي كليه انتظارات موجود از آن باشد، به سرعت از ميزان علاقه بدان كاسته ميشود و سرانجام مزاياي فنآوري در دنياي واقعي شناخته و پذيرفته ميشود. فنآوري جايگاه واقعي خود را يافته و به سمت توليد سومين و چهارمين نسل خود پيش ميروند
در اين مقاله ما برخي از ادعاهايي را که درباره سيستمهاي مديريت دانش شده مي آزماييم. مخصوصا” نظريه اغراق آميزي که ادعا ميکند اين سيستمها موجبات ارتقاي سرمايه فکري کل سازمان را فراهم مي آورند. سپس اجزاي اصلي يک سيستم دانش را شناسايي مي کنيم و بحث ميکنيم که ايا يک بازار خاص سيستم هاي مديريت دانش تاکنون پديد آمده است يا اينکه بسياري سيستمهاي معروف به مديريت دانش همچنانکه تام ويلسون در سال ۲۰۰۲ ادعا نمود همان سيستمهاي مديريت اطلاعات هستند که تغيير نام داده اند. سرانجام بررسي مي کنيم که چرا از سيستمها اظهار نارضايتي شده است. بطور خاص، ما بر اين عقيده ايم که اگر واقعا” نارضايتي از سيستمهاي مديريت دانش وجود داشته است، منبع نارضايتي عمدتا” بدليل نقص بکارگيري يک رهيافت مناسب براي توسعه سيستم هاست و نه خود سيستمها. منابع عمده ما در اين بررسي، متون، وب سايتها و مخصوصا” فروشندگان سيستمهاي مديريت دانش و اجزاي اصلي سيستمهاي مديريت دانش بوده اند.
برچسب ها:تحقیق-در-مورد-سيستمهاي-مديريت-دانش-و-جستجو-براي-تماميت -تحقیق-رشته-it -تحقیق-رشته-ای-تی -تحقیق-سيستمهاي-مديريت-دانش-و-جستجو-براي-تماميت -خرید-مقاله-سيستمهاي-مديريت-دانش-و-جستجو-براي-تماميت -دانلود-مقاله -دانلود-مقاله-رایگان -دانلود-مقاله-رشته-نرم-افزار -دانلود-مقاله-سيستمهاي-مديريت-دانش-و-جستجو-براي-تماميت -دانلود-مقاله-فارسی -دانلود-مقاله-نرم-افزار -دانلود-مقاله-کامپیوتر -سایت-مگ-ایران -سيستمهاي-مديريت-دانش-و-جستجو-براي-تماميت-تحقیق-سيستمهاي-مديريت-دانش-و-جستجو-براي-تماميت -مقالات -مقالات-علمی -مقاله -مقاله-در-مورد-سيستمهاي-مديريت-دانش-و-جستجو-براي-تماميت -مگ-ایران