یکی از شرایط ویژه که در آن معلمان به مقتضای شرایط میبایست کار یاددهی – یادگیری را به پیش ببرند، وجود مدارس کوچک با کلاسهای چند پایه است. در این مدارس تعداد دانش آموزان کم بوده و این مدارس در نقاط دور افتاده تشکیل میشوند. تنوع پایههای تحصیلی، کوچک بودن محیط کلاس، نبود مواد آموزشی و تجهیزات آموزشی و پرورشی از جمله مشکلات و شرایطی است که در این گونه محیطهای آموزشی حکم فرم است و با وجود این شرایط انتظار میرود که پیشرفت تحصیلی دانش آموزان و عملکرد آموزشی معلم و فرایند یادگیری در این مدارس همانند سایر مدارس به پیش برود.
واژگان کلیدی: پایه ابتدایی – چند پایه – یادگیری – پیشرفت تحصیلی