این فایل در سایت های دیگر با قیمت های بالاتری به فروش می رسد.
مقدمه :
در این پژوهش سعی شده است نکته هایی که در طول سال ها تجربه در امر آموزش و پرورش حاصل کردم را به نگارش در بیاورم شاید مورد استفاده سایر همکاران قرار گیرد .نکاتی در مورد عزت نفس دانش اموزان ، خطاهای اولیا در برخورد با دانش آموزان ، نقش خانواده و ...
خطای شخصی سازی و سرزنش
در این خطا، فرد خود را بی جهت مسئول حادثه ای قلمداد می کند که به هیچ وجه امکان کنترل آن را نداشته است. وقتی مادری از آموزگار پسرش شنید که او در مدرسه خوب درس نمی خواند با خود گفت این نشان می دهد که من مادر بدی هستم و چه بهتر که این مادر علل واقعی درس نخواندن فرزندش را می جست تا او را کمک کند. شخصی سازی منجر به احساس گناه ، خجالت و نا شایسته بودن می شود . بعضی ها هم عکس این کار را می کنند و سایرین و یا شرایط را علت مسائل خود تلقی می کنند و توجه ندارند که ممکن است خود در ایجاد گرفتاری سهمی داشته باشند علت زندگی زناشویی بد من این است که همسرم منطقی نیست. سرزنش به خاطر ایجاد رنجش اغلب موثر واقع نمی شود
ده خطای شناختی از نظر آلبرت الیس
امروزه بسیاری از افراد در سیر تفکر خود به دلیل عدم آشنایی با اصول تفکر منطقی و صحیح ، ناخواسته دچار خطای شناختی می شوند. عدم اطلاع از خطاهای شناختی ورطه ای بسیار خطرناک و سهمگین است. شاید بسیاری از گرفتاری های مردم ما به دلیل آلوده بودن افکار ما به این نوع خطا ها باشد.ا
به نظر می رسد افسردگی ، بی قراری ، رقابت های ناصحیح، خشونت، پرخاشگری و بسیاری از رفتارهای غیر عادی ما بی ارتباط با خطاهای شناختی نباشند.آلبرت الیس روان شناس معروف این خطاها را شناسایی و در قالب ده خطای شناختی معرفی نموده است.ا
انسانهایی که تفکر غیر منطقی دارند و یا خطاهای شناختی در افکارشان هویدا است، در بسیاری از موارد اطلاع چندانی از این خطاها ندارند. شاید عدم اطلاع، باعث آلودگی این افکار با خطاهای شناختی می شوند. در این نوشتار سعی بر آن است که خطاهای شناختی به صورت ساده و در قالب مثال های روشن و واضح بیان شوند. امید است بسیاری از نگرانی ها، حالات و افکار نامطلوب که در پشت این خطاهای شناختی وجود دارند، با اطلاع رسانی از بین بروند.ا
خطای اول: تفکر همه یا هیچ
در این نوع افکار قانون همه یا هیچ حاکم است . فرد یک رفتار، فکر، موفقیت ، ، پدیده یا موضوع را کلا سفید یا سیاه می بیند. هر چیز کمتر از کامل ، شکست بی چون و چراست. عدم قناعت به مقدار و یا بخشی از یک کار ، یک فعالیت و یا یک امتیاز ، آنها را از مزایای آن امر محروم می کند. به طور مثال عده ای این نوع تفکر را دارند که یا باید فلان ماشین را داشته باشند یا اصلا هیچ ماشینی را نمی خواهند. این نوع تفکر در بسیاری از قسمت های زندگی دیده می شود. در مثالی دیگر مدرس دانشگاه بیان می دارد که اگر این تعداد دانشجو بود و با این شرایط به طور مثال من این درس را خواهم داد. در مثال دیگر خانمی که رژیم لاغری گرفته بود، پس از خوردن یک قاشق بستنی گفت: برنامه لاغری من دود شد و به هوا رفت. با این طرز تلقی به قدری ناراحت شد که یک ظرف بزرگ بستنی را تا به آخر نوش جان کرد.
مقدمه ۱
خطای شخصی سازی و سرزنش ۱
ده خطای شناختی از نظر آلبرت الیس ۱
توصیه هایی به والدین در هنگام برگشتن فرزندانشان از مدرسه ۷
خروج از منزل برای رفتن به مدرسه ۱۱
خانواده و نقش عملکرد آن در تربیت دینی ۱۲
خانواده ۲۵
تضاد شیوههای تربیتی والدین و مربیان برای فرزندان ویرانگر است ۳۰
فنون خاص جراتمندی ۳۲
۵۰ روش عملی برای تقویت عزت نفس فرزندان ۳۴
نقش پدر و مادر در تربیت و آموزش فرزندان ، اهمیت و لزوم مشاوره خانواده ۴۰
مشاوره خانواده ۴۵
مادر و تربیت فرزندان ۴۹
در یک تقسیم بندى، مىتوان افراد جامعه را به سه گروه تقسیم کرد ۵۲
خلاقیت را در بچه هایتان درک و تقویت کنید ۵۶
موانع شکوفایى خلاقیت ۵۸
راههاى کمک به رشد خلاقیت ۵۹
منابع ۶۱
*ماهنامه پیام زن ـ شماره ۱۵۴ـ دى ۱۳۸۳
*دانش خانواده / پدیدآورنده: احمد احمدی، محمدرضا شرفی، حسین محمودیان، سهیلا خوشبین / ناشر: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت) – ۲۲ آبان، ۱۳۸۹
*اختلالات رفتاری و هیجانی در دانش آموزان: نگرش عملی در امر آموزش کودکان دارای اختلالات رفتاری و هیجانی (EBD) / پدیدآورنده: روی هاوارت، پم فیشر، گیتی همتی راد / ناشر: مطالعات خانواده – ۱۶ اسفند، ۱۳۸۸
*خلاقیت / پدیدآورنده: الیس پل تورنس، حسن قاسم زاده (مترجم) / ناشر: دنیای نو – ۱۳۸۱
* خلاقیت / پدیدآورنده: شروین وکیلی / ناشر: اندیشه سرا – ۰۷ تیر، ۱۳۸۵
*مشاوره در مدرسه / پدیدآورنده: روبرت بور، جو ابنر لندی، کریس بریس، حامد برآبادی / (مترجم)، ابوالفضل کرمی (مترجم)، شیلا جیل (مترجم) / ناشر: روان سنجی –